تفاوت نبشی فابریک و پرسی

تفاوت در نحوه تولید نبشی‌ها

اولین و مهمترین تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک به پروسه ساخت آن‌ها مرتبط است که در نهایت منجر به تفاوت در کاربردها و خواص مکانیکی مختلف این دو نبشی نیز می‌شود. دو پروسه متداول ساخت نبشی‌ها را در ادامه بررسی کرده‌ایم.

نبشی پرسی 

برای کشف تفاوت نبشی پرسی و نبشی فابریک ابتدا بایستی تعریفی مجزا از هر دو آن‌ها داشته باشیم. نبشی پِرسی از ورق‌های فولادی به طول شش متر تولید می‌شود. با نورد ورق‌های فولادی، نبشی‌های استاندارد (که طول آن‌ها بین 6 تا 12 متر است) تهیه می‌شود. نبشی پرسی در مقایسه با نبشی فابریک از کیفیت پایین‌تری برخوردار است. برای تولید نبشی پرسی، از فرآیند سرد استفاده می‌شود. برای شکل‌دهی نهایی این محصول و خم کردن آن از عرض، از دستگاهی به نام رول فرمینگ roll forming) machine) استفاده می‌شود. وظیفه این دستگاه، دادن انحنا به ورق‌های فولادی و ایجاد خطوط خمش به صورت 90 درجه و غیر موازی است.

ریشه‌یابی کلمه پِرِسی

از آن‌جایی که این نوع نبشی، تحت فشار بالا و از طریق فرآیند نورد سرد شکل می‌گیرد، به آن نبشی پرسی (pressure)  گفته می‌شود. از این نبشی در مواردی که ابعاد، نقش مهمی ایفا می‌کند استفاده می‌گردد.

از دیگر مزایای نبشی پرسی، کاهش ضخامت آن پس از تولید است. با دستگاه فرمینگ می‌توان چندین بار ضخامت اینگونه نبشی‌ها را تغییر داد.

نبشی فابریک

نبشی فابریک از همان ابتدا از شمش فولادی و با فرآیند نورد گرم، شکل‌دهی داده می‌شود. این‌گونه نبشی‌ها با دو ظاهر متفاوت (دارای بال مساوی و نامساوی) تولید می‌شوند. همچنین در مصارف گوناگون نیز به دو شکل V یعنی دارای دو ضلع یکسان و شکل L یعنی یک ضلع کوچکتر از ضلع دیگر، دیده شده‌اند.

در حالت کلی، کیفیت نبشی فابریک از نبشی پرسی بالاتر است. برای آن‌که بتوانید بهترین و مناسب‌ترین نبشی را انتخاب کنید، ابتدا بهتر است ویژگی‌های این دو نبشی را بدانید. اما برای پی بردن به کیفیت نهایی، باید آنها را از لحاظ شیمیایی آنالیز نمود تا مواد اولیه به کار رفته توسط کارخانه، دقیقا مشخص گردد. پس از تولید نبشی‌ فابریک، ضخامت آن‌ها به هیچ‌وجه قابل تغییر نیست.