ساعت کاری 06:00-18:00

08/اردیبهشت/1403               

استان مرکزی، اراک، بلوار آیت الله اراکی، مجتمع صنعتی آونگان نوید مرکزی

086-33134040

طراحی و تولید انواع سازه فلزی

مقدمه

امروزه با وجود بازار رقابتی و شرایط حساس اقتصادی یکی از مهم ­ترین وظایف واحدهای بازرگانی مجموعه­ های تولیدی شناخت پتانسیل­ های تولیدی مجتمع به منظور حصول یک شرایط مناسب جهت توسعه و تعالی شرایط اقتصادی واحدهای تولیدی است.

فلذا در راستای تحقق این مهم و در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و نام­گذاری سال جاری بعنوان سال جهش تولید بدیهی است، واحد بازرگانی مجتمع صنعتی آونگان نوید مرکزی این مهم را بر خود لازم بداند تا با شناخت مجدد پتانسیل های تولید مجتمع و تحقیق و پژوهش در این حوزه با همکاری مجموعه تولید بتواند راهکارهای لازم در این خصوص را ارائه نماید.

در همین راستا پس از همکاری با واحد تولید مجتمع و با تحقیق در خصوص سوابق گذشته مجتمع صنعتی آونگان و شرایط فعلی موجود  در بازار عرضه و تقاضا صنایع فلزی کشور برآن شدیم تا گزارشی مختصر در این خصوص تهیه نموده و در اختیار مدیریت محترم مجتمع قرار دهیم.

در این گزارش اصول تولیدی و ظرفیت های فعلی تا حد قابل قبولی استاندارد شده و به شرایط عادی نزدیک شده است. همچنین در این گزارش سعی شده تا موارد مذکور بدون هرگونه جانب داری و یا ایده ­آل گرایی و با واقع بینی نسبت به شرایط اقتصادی فعلی کشور ارائه شود.

1- دکل

از سال 1351 همزمان با تاسیس مجتمع صنعتی آونگان این مجتمع به صورت کاملاً جدی وبرنامه ریزی شده بر روی تولید این سازه فلزی که در حوزه صنعت برق و مخابرات کارایی دارد سرمایه گزاری داشته است و خود را به عنوان یکی از بزرگترین برندهای تولید دکل در سطح خاورمیانه معرفی نمود تا جایی که پروژه­ های بین المللی بسیار زیادی را به انجام رسانید و جزء برندهای خوشنام این صنعت در سطح منطقه شناخته شده بود.

2- گنتری پست­های برق

گنتری نوعی استراکچر فلزی دروازه ای شکل می باشد که برای ارتباط الکتریکی تجهیزات مختلف پست مورد استفاده قرار می گیرد. سابقاً هم شرکت آونگان چندین مرتبه پروژه­ های ساخت گنتری پست های برق  را برای شرکت های برق منطقه ای به انجام رسانیده است و جز پروژه­ های مطلوب در حوزه توزیع و انتقال برق محسوب می­­گردد. این گنتری ها در دو نوع مشبک و تلسکوپی طراحی و ساخته می­ شوند.

نسل دیگری از گنتری­ ها، گنتری­ های جرثقیلی هستند که از آن­ ها برای تولید کرین­ های عظیم استفاده می­ شوند و در حال حاضر امکانات لازم برای تولید این گنتری­ ها در مجتمع موجود نمی­ باشد.

3- کانکس

کانکس در تعریف کلی عبارت است از یک سازه پیش ساخته که در زبان های مختلف به آن شلتر shelter و به انگلیسی conex گفته می شود. کانکس دارای کاربرد های مختلفی بوده اما ایده اولیه آن برای استفاده به عنوان سکونت گاهی موقت که بصورت سریع ساخته و در محل مستقر شود بوده است که با گذشت زمان کاربری هایی مانند فروشگاهی و خدماتی نیز به آن افزوده شده است. همزمان با زلزله بم در کشور شرکت آونگان اقدام به ساخت کانکس نمود.

4- کنسول های توزیع برق شهری

برای نگهداری سیم های هوایی روی پایه ها، همچنین برای دور نگه داشتن سیم های هر فاز از فازهای دیگر و نیز برای رعایت فواصل استاندارد مقره ها از کنسول یا همان کراس آرم استفاده می شود. کراس آرم فلزی از بازو های مستقیم ناودانی آهن ساخته می شود و شرکت آونگان هم سابقه ساخت این قطعات را دارد.

5- پایه پست­ های فشار متوسط و قوی:

این سازه ها هم مانند دکل­ ها دارای ساختار مشبک و قابل ساخت در مجتمع هستند باتوجه به لزوم احیا و نوسازی پست­ های برق به طور مداوم در کشور و باتوجه به امکانات فعلی مجتمع یکی دیگر از پتانسیل­ های تولیدی مجتمع می تواند سرمایه­ گذاری در این حوزه باشد.

6- پایه خط برق راه ­آهن و دروازه های ریلی

برخی خطوط راه آهن در کشور مانند خطوط مترو غیر تونلی مجهز به پایه­ های مشبکی هستند که کار انتقال برق در طول خط بر عهده این پایه­ هاست. در بسیاری از ایستگاه ­ها و یا سوزن بانی ها از دروازه های ریلی برای نصب تجهیزات استفاده می ­شود که پتانسیل ساخت آن­ ها هم در مجتمع فراهم است.

7- پایه صفحه ­های خورشیدی در نیروگاه­ های خورشیدی

با توجه به اقلیم آفتابی کشورمان صنعت انرژی خورشیدی نیز در کشور ما طرفداران بسیار زیادی دارد. این سلول­ های برای نصب در سایت های خورشیدی به پایه­ های فلزی خودایستایی احتیاج دارند که توانایی طراحی و تولید آن­ها در مجتمع فراهم است.

8- دکل های تلسکوپی

دکل ­های تلسکوپی انواع مختلف و ابعاد مختلف و البته کاربری های متفاوت و متنوعی دارند که یک بازار مصرف قابل توجه در کشور پیدا کرده­ اند. با اضافه نمودن سه دستگاه به امکانات موجود می ­توان یک سرمایه گذاری هوشمند در این زمینه داشت و با بازاریابی و مناسب در این حوزه سود قابل توجهی را در این زمینه بدست آورد.

از انواع دکل های تلسکوپی می ­توان به دکل های تلسکوپی انتقال  نیرو فشار متوسط و قوی، دکل های بادسنجی، صاعقه گیرها، برج ­های نوری شهری و بین شهری، پایه های پرچم و…. اشاره نمود. شایان ذکر است با توجه به اینکه این دکل ­ها فرآیند ساخت سریعتر و کم دردسر تری دارند و برای نصب راحت تری دارند و در واقع فضای کمتری را هم اشغال می­ کنند در شرایط فعلی طرفداران بیشتری هم پیدا کرده اند و پیش بینی می­ شود به زودی مشتریان بیشتر راغب به استفاده از این نوع سازه ­ها نشان دهند. بنابراین سرمایه گذاری بر روی ساخت این دکل­ ها به منزله پیشرفت و کسب مزیت در این فضای رقابتی است.

9- سازه­ های جاده ای

شبکه جاده ای کشور پتانسیل تولیدی بسیار بالایی در حوزه صنایع فلزی دارند. انواع استندهای تبلیغاتی، استندهای تابلوهای راهنمایی و رانندگی، استندهای نصب دوربین­ های کنترل سرعت در دو نوع مشبک و تلسکوپی ، استندهای اطلاع رسانی مجتمع ­های توریستی و گردشگری و یا حتی پل ­های عابر پیاده جاده ­ای و شهری از جمله مواردی هستند که در صورت سرمایه گذاری مجتمع قابل ساخت و مونتاژ هستند.

10- سازه­ های تفریحی

سرمایه گذاری در صنعت ساخت سازه­های تفریحی در کشور ما به دلیل رونق این صنعت در روزگار فعلی به نظر منطقی می­رسد. اکثر سازه ­های این صنعت فلزی بوده و با امکانات فعلی مجتمع قابل ساخت هستند.

11- ساخت گریتینگ ها

امروزه سطوح مشبک فلزی یا شبکه های فولادی که به اصطلاح و معنای لاتین، گریتینگ نامیده می شوند، کاربرد وسیعی پیدا کرده است. به نحوی که کارشناسان، پس از مشاهده ی محاسن استفاده از گریتینگ در صنعت، تصمیم گرفتند تا از گریتینگ در تکمیل یا بهینه سازی طراحی شهر و ساختمان سازی نیز بهره مند شوند. ساختار گریتینگ (صفحات مشبک فلزی) بدلیل شکل خاص و گریل مانند خود، قابلیت تحمل بار و نیروی بالا و وزن کمتر نسبت به سازه های هم رده ی خود را دارا می باشد. همچنین عبور نور و عدم تجمع زباله های صنعتی در کف کارخانه ها از دیگر محاسن گریتینگ می باشد.

برخی از کاربردهای گریتینگ به شرح زیر خلاصه می گردد:

کف پوش سازه های فلزی، دور مخازن پتروشیمی و پالایشگاه ها، راه پله های ساختمانی و صنعتی، کانال های آب و فاضلاب، دریچه های بازشو و لولایی، آشغالگیر، حفاظ درب و پنجره، زیرپایی، کف پله، پل ها و معابر شهری، زیباسازی و آب نمای میدان ها و پارک های تفریحی و…

12- سازه­ های تزیینی- ورزشی شهری

این سازه­ ها اغلب برای استفاده در پارک­ ها، میادین و مراکز تفریحی مورد استفاده قرار می ­گیرند. ساختار ساده ای دارند و قابل ساخت و طراحی در مجتمع هستند. از جمله این سازه­های می­توان به پایه­ های تزیینی روشنایی شهری، ست­ های ورزشی پارک­ ها، نماد ها و سازه های تزیینی میادین شهری، استندهای تبلیغاتی شهری و یا حتی برخی از سازه ­های مبلمان شهری اشاره کرد.

 

13- سازه ­های پیچ و مهره­ای

امروزه استفاده از سازه های پیچ و مهره ای در صنعت، به نحو چشمگیری افزایش یافته به طوری که این سازه‌ها در گذشته فقط شامل سوله‌های صنعتی و مجتمع‌های پتروشیمی و سازه‌های مورد استفاده در صنایع نفت و گاز می‌شدند‌. هم اکنون کاربرد این سازه‌ها در ساختمان‌های مسکونی‌، اداری و تجاری که در شهرها نیز ساخته می‌شود با رشد چشمگیری رو به‌ رو بوده است‌. این سازه ­ها فرآیند تولید بسیار کوتاه و ساده­ ای دارند و در عین حال سود قابل قبولی از این پروژه ها حاصل می­گردد.

13- گاردریل

گاردریل (حفاظ فلزی) در ایمن ساختن راه ها جهت عبور و مرور وسایل نقلیه، جلوگیری از خارج شدن و یا سقوط ماشین ها به پرتگاه، تفکیک دو طرفه جاده ها همچنین جدا کردن ترافیک های جهت های مختلف یک بزرگراه به کار برده می شود. پتانسیل تولید این محصول نیز در داخل مجتمع فراهم است.